FAQ

Internet en Wifi toegang


Er zijn verschillende Wifi netwerken beschikbaar.


  • in de blauwe gebouwen:
    • ENKEL voor huurders
      • Wifi naam:          BedrijvencentrumFrees Corporate 
      • Wifi paswoord:   bcf202033
    • voor bezoekers
      • Wifi naam:          BedrijvencentrumFrees Guest
      • geen paswoord nodig



  • in de rode gebouwen:
    • ENKEL voor huurders
      • Wifi naam:           BedrijvencentrumFrees Corporate2
      • Wifi paswoord:   bcf202044
    • voor bezoekers
      • Wifi naam:           BedrijvencentrumFrees Guest2
      • geen paswoord nodig




    Elk kantoor / magazijn heeft ook een of meerdere bekabelde internet aansluitingen, met een eigen VLAN (Virtual Local Area Network). hierdoor zijn uw toestellen onderling bereikbaar en afgeschermd voor andere mede huurders of bezoekers.

    We raden aan zoveel mogelijk van de bekabelde netwerken gebruik te maken. Dit is uiteraard sneller en stabieler.

    Indien u bepaalde toestellen met vast IP adres dient in te stellen en/of port forwarding voor externe toegang, gelieve met Bart contact te nemen.



    terug naar overzicht FAQ



    GSM en telefonie


    Door een hoge hoeveelheid isolatie en staal is er een zeer beperkte GSM signaal connectie (zoals ook in de meeste nieuwbouw gebouwen).

    Daarom raden we aan om Bellen-Over-Wifi te activeren, zoals ook aangeraden door de gsm operatoren.


    Eerst en vooral uiteraard dient u in beide gebouwen connectie te maken met het Wifi (zie topic hierboven).

    Daarna activeert u Bellen-Over-Wifi op uw gsm.

    instructie via deze link uitleg zie per gsm merk/type (proximus) zijn idem voor alle netwerken (maar voor de volledigheid ook Telenet en Orange uitleg)

    afhankelijk van uw merk / operator zal u een icoontje te zien krijgen wanneer u over het Wifi aan het bellen bent.





    OPGELET: voor de operator Telenet MOET de bellen-over-Wifi geactiveerd worden op de SIM kaart. Dit kan u laten activeren door de Helpdesk van telenet te contacteren op het gratis nummer 0800 66 046

    Voor andere operatoren is dit niet nodig (voor zover we weten)


    Indien u de Bellen over Wifi functie wenst te testen, dan kan u uw GSM op vliegtuig modus zetten, enkel de Wifi functie opnieuw activeren, en een GSM gesprek uitvoeren (niet via whatsapp of dergelijke apps, aangezien dit gewoon Wifi gebruikt, niet bellen-over-Wifi).


    Gelieve er mee rekening te houden dat er binnen het gebouw een Wifi Mesh netwerk is, waardoor u zich vrij door het gebouw dient te kunnen bewegen zonder connectie verlies.

    Echter wanneer u van- of naar buiten gaat schakelt uw gsm over tussen een zendmast en het Wifi van BCF, en kan/zal uw verbinding verbreken.


    Optioneel kan u VOIP (Voice Over IP) desk-toestellen voorzien voor uw medewerkers, of soft-phones die rechtstreeks op de computer werken als software. Hiervoor neemt u een VOIP provider als partner. Indien u hiervoor interesse heeft kan Bart u hiervoor de technische ondersteuning geven.



    terug naar overzicht FAQ



    Toegang terrein en gebouwen


    Elke medewerker krijgt een eigen badge voor toegang van het terrein en gebouwen, alsook gebruik van de drank automaten (en binnenkort gebruik laadpalen).












    De toegang is afhankelijk en besproken met de zaakvoerders, en drank-budgetten en laad-budgetten worden ook afgesproken indien u deze aan medewerkers wil toekennen.

    Indien er nieuwe medewerkers zijn, of veranderingen, gelieve dit te melden aan Bart met

    - naam

    - gsm (enkel voor noodgevallen)

    - werk email (enkel voor zeer sporadische updates mbt gebruik faciliteiten op BCF)

    - maximum drank budget per dag 

    - maximum EV laad budget per dag / maand


    Badges van medewerkers waarvan de samenwerking is stopgezet dienen direct terugbezorgd te worden aan Bart. Indien badges verloren, gestolen of achtergehouden worden, dan dient dit PER DIRECT gemeld te worden aan Bart voor blokkering. Dit blijft het equivalent van een sleutel.


    Er zijn klavieren op de buitenpoort, voordeuren en aan verschillende magazijn poorten en deuren.

    Gelieve de badge voor het ronde cirkel (onderaan midden) van het klavier te houden. Als de badge herkend is lichten de lichtjes groen op, en zal de functie uitgevoerd worden (deur of poort open), afhankelijk van uw toegangsrechten.


    indien problemen ondervonden of aanpassingen nodig, gelieve met Bart contact te nemen



















    terug naar overzicht FAQ



    bediening van huurruimte


    De meeste functies van de gebouwen worden via domotica gestuurd. Hierdoor zijn maar beperkte bedienings-handelingen nodig. 


    hiervoor zijn meestal bedieningspanelen met 5 zones geinstalleerd















    bediening van het licht:

    •   centrale bediening (zone 3 op afbeelding):
                  • 1x voor aan of uit te schakelen



    bediening van het muziek:

    • rechts boven (zone 2 op afbeelding): 
                  • 1x om aan te zetten
                  • blijvend indrukken om volume te verhogen
                  • 2x (snel na elkaar) voor volgende (voorgeselecteerde) radio post
    • rechts onder (zone 5 op afbeelding):
                  • blijvend indrukken om volume te verlagen
                  • 2x (snel na elkaar) om muziek uit te zetten



    laatste persoon bij verlaten van ruimte:

    • centrale bediening (zone 3 op afbeelding):
                  • 2x (snel na elkaar) voor ruimte op afwezig te zetten
                        • de deur wordt vergrendeld
                        • het licht gaat uit
                        • de verwarming/airco wordt op ECO stand gezet
                        • de gang verlichting en/of buitenverlichting wordt nog 7 minuten aan gezet (indien het reeds donker is).



    ENKEL VOOR MAGAZIJNEN:

    • links boven (zone 1 op afbeelding):
                  • 1x om buitenlicht 7min aan te doen (bij vertrek)
    • rechts onder (zone 4 op afbeelding):
                  • 1x om verwarming aan te zetten op comfort temperatuur
                  • 2x (snel na elkaar) om verwarming af te zetten (of op ECO)




    terug naar overzicht FAQ



    nieuwe medewerkers registreren of afmelden


    In het geval u een nieuwe collega heeft die bij het team komt, gelieve dit te melden per email aan Bart Frees op bart.frees@bedrijvencentrumfrees.be met onderstaande info:


    • naam en achternaam
    • bedrijfs email adres
    • gsm nummer
    • datum waarvoor u de nieuwe toegangsbadge wenst te ontvangen
    • dient toegang te krijgen tot al uw gehuurde panden/deel?
    • toegang nodig tot de 24u leveringen box?
    • maximum dag-drank budget op koffie en/of frisdrank automaat?
    • indien de medewerker gebruik dient te kunnen maken van laadpalen, gelieve dit ook te melden (zie volgende topic)


    Indien de samenwerking met een medewerker werd stopgezet, gelieve dit te melden aan bart.frees@bedrijvencentrumfrees.be en gelieve de toegang badge (en eventueel sleutels) in een enveloppe met "badge + naam van de medewerker " te deponeren in de brievenbus van Bedrijvencentrum Frees in de gang tegenover de koffie aubtomaat



    terug naar overzicht FAQ



    Gebruik van laadpalen voor EV of Hybride wagens


    Het Bedrijvencentrum Frees stelt laadinfrastructuur voor EV chargerster beschikking (in eerste instantie voor eigen huurders).

    Momenteel zijn er 2 units operationeel. Binnen de 3 maanden komen hier nog 4 units bij, en afhankelijk van de vraag zal dit binnen de12 tot 24 maanden naar ±12 units toenemen (of meer).


    Het doel hiervan is onze huurders te ondersteunen in de betaalbare en gebruiksvriendelijke transitie naar Elektrische / Hybride voertuigen, en een automatisch en verantwoord/duurzaam laadpartroon te implementeren ten opzichte van netbeheerders en (groene) energieproducenten.


    Dit automatisch laadpatroon bestaat erin dat het laadvermogen van de verschillende laadpalen volledig automatisch zal variëren,afhankelijk van;

    - aantal gelijktijdig aangesloten EV chargers

    - nettarieven

    - beschikbare vermogen

    - lokale productie overschotten

    - lokale afname pieken

    - regionale net overschotten / tekorten

    - gevraagde laadvolume van de laadsessie/wagen


    Dit houdt ook in dat laadsessies mogelijk verlaat geactiveerd worden of tijdelijk onderbroken kunnen worden. De gebruiker hoeft hier echter niet naar om te kijken.

    Over het algemeen kan de gebruiker zich verwachten aan een grotendeels volgeladen batterij, al is het mogelijk dat op dagen van tekorten overdag (typisch koude winterdagen zonder wind of zon), er slechts een beperkte lading van de batterij gebeurt (maar welvoldoende voor woon-werk).


    Op deze manier:

    - vermijden we bij te dragen aan net-overbelasting en kunnen zelfs bijdragen aan het balanceren van het net en daardoor minimalisering van dure fossiele (nood-)opwekking.

    - door afname te focussen op momenten van hoge net-opwekking (meestal door zon en wind), dragen we bij aan een balancering van de net-tarieven (wat resulteert in een stimulans is voor groene stroomproject uitbreidingen, en algemeen lagere net-tarieven), en laat toe om gunstig geprijsde laadsessies aan te bieden.


    Het blijft ook nuttig om thuis-laad mogelijkheden ter beschikking te hebben.

    Enerzijds omdat in sommige seizoenen vooral in de nacht/weekend uren gunstige tarieven van kracht zijn door voldoende stroombeschikbaarheid.

    Anderzijds omdat de gunstigste manier van EV charging blijft om dit te doen met eigen opgewekte (zonnepaneel-) stroom, idealiter op moment van opwekking.

    Ter info: We testen momenteel ook de functionaliteit van energie-delen tussen BCF en huurders (waarbij productie overschotten van thuis solar installaties kunnen gebruikt worden op de BCF site om te EV-laden wanneer u niet thuis bent om deze te benutten)


    Kostprijs van laadsessies:

    De initiële kosten inschatting werd gemaakt en komt op 0,47 euro/kWh incl BTW. Met het huidige energieprijs-klimaat zouden we dit het jaar door moeten kunnen aanhouden.

    BCF zal ook bijkomende groene investeringen doen voor grotere onafhankelijkheid van mogelijke net-prijs fluctuaties en verlaging van de tarieven.


    De laadpalen die op de gemeenschappelijke parkings zich bevinden kunnen door alle aangemelde gebruikers gebruikt worden, maar wanneer een wagen opgeladen is wordt er gevraagd deze te verplaatsen naar de eigen parking om de laadpaal beschikbaar te maken voor andere gebruikers.


    Er zal een mogelijkheid geboden worden om laadpalen te voorzien op toegewezen parkings (op aanvraag).


    Enkele laadpalen zullen in de nabije toekomst ook publiek toegankelijk worden gezet voor bezoekers. 


    Gebruikers die graag wensen gebruik te maken van de laadpaal infrastructuur dienen onderstaande informatie in te vullen of zich te melden bij bart.frees@bedrijvencentrumfrees.be

    Voor deze gebruikers zal de groene badge gekoppeld worden om zich te identificeren aan de laadpalen en laadsessies te kunnen starten/stoppen.

    De nodige uitleg voor correct gebruik zal bezorgd worden.


    AANMELDING GEBRUIKER LAADPALEN / ACTIVEREN GROENE BADGE:

     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     

    Meeting room reservaties


    De meeting rooms moeten steeds geboekt worden om voor iedereen een transparantie te hebben naar beschikbaarheid.


    boeking van meeting room:

    https://meetingroom.bedrijvencentrumfrees.be/


    hier zie je een overzicht van de meeting rooms en de reservaties.

    Voor een nieuwe reservatie ga je naar de gewenste datum, en selecteer je een starttijd.













    je update het einduur, selecteert je bedrijf, vult je naam in, en de "company reservation code" (=unieke code ter identificatie van het bedrijf voor wie je de reservatie maakt. deze code werd gecommuniceerd per email).

    Klik daarna op Submit, en je boeking is gemaakt.

















    Indien u een reservatie dient te wijzigen, dan kan dit door deze te dubbelklikken, tot voor de aanvang van de meeting. Indien een meeting niet kan doorgaan, gelieve deze asap te annuleren in het boeking systeem zodat uw collega bedrijven gebruik kunnen maken van de ruimten.


    Gelieve er ook aan te denken om zelfs last minute gebruik van de meeting room te registreren. We voorzien hiervoor een QR code link op de deur.


    Elke huurder van Bedrijvencentrum Frees heeft een aantal maandelijkse meeting room credits die normaal meer dan voldoende dienen te zijn.


    De Flex Office en Flex Desk ruimtes kunnen enkel gereserveerd worden door bedrijven die hierop een reservatie pakket hebben.


    Voor een correct geboekte meeting room zal de verwarming/airco automatisch op voorhand geactiveerd worden. u kan echter zelf met de afstandsbediening deze aanpassen of afzetten. Let erop; indien het raam open staat zal de verwarming/koeling niet activeren.


    Gelieve na gebruik de stoelen ordelijk achter te laten en alle lege tassen/glazen en afval mee te nemen (zoals u de ruimte ook zou wensen aan te treffen wanneer u met een klant toekomt)


    Ramen op einde dag aub sluiten (warmte/energie verspilling en insecten die warmte komen opzoeken)



    terug naar overzicht FAQ



    gebruik beeldschermen in meeting rooms 1+2


    Je kan je laptop scherm zowel bekabeld als draadloos delen naar de schermen in de meetingrooms.


    Draadloos content delen gebeurt via Chromecast.

    Benodigdheden: Hiervoor heb je enkel google chrome nodig (wat je waarschijnlijk reeds op je laptop hebt, zoniet bekijk hier installatie instructies).


    Hoe draadloos streamen:

    • Zet de TV aan en selecteer ingang HDMI 2 (zou standaard reeds op moeten staan, maar zoniet kan via de knop linksboven de afstandsbediening geselecteerd worden. FYI, HDMI 1 = bekabelde aansluiting in de tafel)


    • zorg dat je verbonden bent met het Wifi netwerk ‘BedrijvencentrumFrees Corporate’. Het paswoord hiervoor is ‘bcf202033’ (let op, dit wifi netwerk is ENKEL voor medewerkers van Firma’s gevestigd op BCF. Bezoekers dienen de ‘Bedrijvencentrum Guest’ Wifi netwerk te gebruiken (zonder paswoord) en bekabeld te streamen naar de beeldschermen met HDMI kabel-plug in de meeting tafels)

    • open je google chrome webbrowser
    • klik op het Chromecast-icoontje rechtsboven 
      FYI, soms kan dit verborgen zitten onder je extra (niet vaak gebruikte) opties















    • Er verschijnt een klein venster met daarin een lijst met beschikbare apparaten (MR1 en/of MR2).














    • Klik op het omlaagwijzende pijltje dat bij ‘bronnen' staat. Nu kun je de bron selecteren. Kies voor Bureaublad casten en selecteer de naam van de Chromecast (MR1 of MR2) die je wilt gebruiken.

    • De audio van je computer wordt ook meteen naar je tv gestuurd. Wil je dat niet, mute dan de audio op je pc of pas het volume aan in de volumebalk in het castingvenster.


    • Om het casten te beëindigen, moet je op het Chromecast-icoontje              naast de adresbalk klikken en in het venster dat verschijnt het casten stopzetten.


    problemen?:

    • er zijn enkele mogelijke oorzaken indien je problemen hebt om te connecteren. Bekijk even deze online hulp en indien nog steeds niet lukt, vraag Bart om het eens te tonen.
    • het blijft ook nog steeds een HDMI kabel liggen in het lokaal om bekabeld aan te sluiten.


    Bezoekers:

    • zoals eerder gemeld mogen bezoekers enkel gebruik maken van het Guest Wifi netwerk, en kunnen daarom niet op zelfde manier streamen.
    • het makkelijkst voor bezoekers is om bekabeld hun presentatie op groot scherm te tonen.



    terug naar overzicht FAQ



    nieuw1


    bijkomende toelichting















    toelichting



    terug naar overzicht FAQ



    bijkomende vragen?


    Indien u bijkomende vragen heeft die nog niet aan bod kwamen, gelieve contact te nemen met Bart of Filip.


    mvg



    terug naar overzicht FAQ